Nejčastější otázky

1. Kdy se mám na logopeda obrátit?

Děti:

Pakliže si nejste jisti a máte obavy, zda vývoj řeči Vašeho dítěte probíhá, tak jak má, dítě nemluví, mluvit se "nesnaží", komunikaci nevyhledává, popř. je mu obtížně či vůbec rozumět, má "svou vlastní řeč", slovní zásoba neodpovídá věku. V těchto případech je vhodná konzultace/vyšetření ještě před třetím rokem věku dítěte u klinického logopeda.

Dále je-li vada řeči způsobena jinou diagnózou (např. smyslové vady – zraku, sluchu, dále rozštěp, PAS, ADHD, dětská mozková obrna a další neurologické vady), která brání vývoji řeči. Zde je nutné zahájit logopedickou terapii co nejdříve po zjištění dané vady, poruchy, onemocnění.

Logopedická intervence je vhodná též v případě, že se u Vašeho dítěte začala projevovat porucha plynulosti řeči ("zadrhávání, opakování, protahování jednotlivých hlásek, slabik"), tempa řeči (tempo řeči je zrychlené, čímž ovlivňuje i srozumitelnost řeč.projevu) a tyto projevy trvají déle než měsíc.

Má-li dítě potíže při polykání slin, tekutin a tuhé stravy, je na místě konzultovat tyto obtíže s klinickým logopedem.

Přetrvávají-li v řeči dítěte kolem 4.roku výrazné dysgramatismy (např.chybné skloňování, časování), slovní zásoba aktivní/pasivní neodpovídá věku, řeč je málo srozumitelná, popř. dítě hlásky vynechává, zaměňuje či vadně tvoří, např.skupiny hlásek.:ŤĎŇ, TDN, sykavky, a kolem 5.roku, pak hlásky LRŘ - je vhodné vyšetření klinickým logopedem, který provede diagnostiku a doporučí další postup


Dospělí:

Pozorujete-li u sebe nesprávnou výslovnost jednotlivých hlásek, popř.máte problém s plynulostí či tempem řeči, s polykáním slin, tekutin, tuhé stravy různé konzistence.

U dospělých klientů spočívá logopedická péče nejčastěji v nápravě vadné výslovnosti, poruch plynulosti a tempa řeči, narušené komunikační schopnosti po cévní mozkové příhodě, úrazech a při neurodegenerativním onemocnění (např. Parkinsonova, Alzheimerova nemoc, atd.).

2. Před první návštevou.

Každý nový klient, resp. zákonný zástupce klienta, se může objednat telefonicky.

První setkání, vstupní vyšetření, trvá přibližně 30-60 min. Během této návštěvy je vyšetřen celkový stav mluvidel, slovní zásoba, zrakové a sluchové vnímání, plynulost řečového projevu, časoprostorová orientace, motorika. Na základě celkového stavu řeči je sestaven plán logopedické terapie.

Terapie probíhá dle individuálních potřeb klienta. frekvence setkávání je většinou 1x až 2x za měsíc. Délka terapie je zcela individuální a odvíjí se od potřeb klienta. Tyto parametry kvalifikovaně určuje klinický logoped. Náplň sezení zahrnuje cílenou terapii s klientem a především edukaci rodiče, jakým způsobem a jak často provádět zadání v domácím prostředí.

3. Jak často chodit na logopedii? 

Nejčastější jsou návštěvy přibližně jednou za čtrnáct dnů. Vždy je ale důležité, zahájit logopedickou péči včas. Četnost návštěv je plně v kompetenci klinického logopeda, který navrhne klientovi terapeutický plán, jenž je přizpůsoben kromě jiného požadavkům a možnostem klienta. Důležitými prvky ve stanovení četnosti návštěv jsou: konkrétní diagnóza, efektivita terapie, celkový zdravotní stav a schopnost spolupráce klienta, jeho časové možnosti. Jde o velmi indivuduální záležitost. Důležitá není primárně četnost návštěv, nýbrž poctivé provádění domácích zadání. 

4. Ve školce paní učitelky realizují logopedii - například jednou týdně ve skupinkách - ale výslovnost/ vada řeči se nelepší. Co mám dělat?

V každém případě lze doporučit dané obtíže v řečovém projevu konzultovat s klinickým logopedem. Pouze klinický logoped je kompetentní pro odborné vyšetření a diagnostiku a může Vám tak lépe doporučit vhodný postup pro nápravu.

5. Jaký je rozdíl mezi speciálním pedagogem a klinickým logopedem?

Speciální pedagog-logoped i klinický logoped jsou vysokoškolsky vzdělaní odborníci se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie. Klinický logoped se však musí následně postgraduálně vzdělávat. Specializační vzdělávání je ukončeno atestací a registrací MZČR. Jejich kompetence jsou tedy rozdílné. Speciální pedagogové se plně podílí v rezortu školství (MŠ, ZŠ, poradenská činnost – PPP, SPC, soukromé poraden.služby) na výchovně-vzdělávacím procesu a edukují dítě v období školního zařazení. Klinický logoped pracuje v rezortu zdravotnictví a podílí se na léčebně-terapeutickém procesu jak u dětí, tak i dospělých, tedy v jakékoli etapě lidského života. Krom výše uvedeného, speciální pedagog-logoped bez atestace není oprávněn poskytovat služby za přímou úhradu!

Klinický logoped je skutečně jediný oprávněný samostatně pracující specialista, ke kterému můžete přijít k terapii vad a poruch řeči a jazyka, poruch svalstva orofaciální oblasti, poruch polykání a příjmu potravy. Řeší Vaše potíže komplexně, k čemuž je jako jediný kompetentní i právně odpovědný.

6. Ve školce paní učitelky realizují logopedii - například jednou týdně ve skupinkách - ale výslovnost/ vada řeči se nelepší. Co mám dělat?

V každém případě lze doporučit dané obtíže v řečovém projevu konzultovat s klinickým logopedem. Pouze klinický logoped je kompetentní pro odborné vyšetření a diagnostiku a může Vám tak lépe doporučit vhodný postup pro nápravu.

7. Jak poznat, že péči poskytuje klinický logoped (odbornost 903 - poskytovatel specializované ambulantní zdravotní péče)?

Klinický logoped bude mít na svých stránkách v záložce o vzdělání informaci o tom, že má úspěšně složenou atestační zkoušku pod IPVZ. Můžete se také ujistit zde: 

https://nrpzs.uzis.cz/index.php?q=klinick%C3%BD+logoped&Submit=Vyhledat&kraj=&okres=&obec=&ulice=&obvod=&obor=&forma=&druh=&centrum=&pg=vyhledavani-poskytovatele--pro-verejnost&token=a24ddbf22b5257d09729580d562be487b931c50088d09c4fd908ff7283dcafb7 

(Po kliknutí se otevřou stránky Národního registru poskytovatelů zdravotních služeb).

V případě dalších dotazů mne neváhejte kontaktovat. Těším se na Vás.